Vad väntar 2019 – regler och villkor för spelbolag med licens
Spännande tider för spelbolag och dess kunder. Nu börjar vi sakta men säkert få allt mer information om vad som väntar 2019. Som ni redan vet, kommer Svenska Spel att få spellicens den 1:a januari 2019. Samma gäller även en rad andra spelbolag som numera har licens på Malta.
I och med att spelmarknaden i Sverige äntligen öppnas upp, är det dags för en del ändringar i regler och villkor för dig som är en van kund hos bolaget. Först ut med att publicera sina regler och villkor för 2019 är Svenska Spel. Nedan hittar du vår genomgång av deras nya pdf dokument med regler som träder i kraft efter årsskiftet, när den nya licensen är ett faktum.
Denna artikel är intressant då myndigheterna med all säkerhet kommer att ställa liknande krav på andra spelbolag. Vi på Svensklicens.se har inga tvivel om att Svenska Spel är riktigt bra på vad som kommer att gälla. Därför är det riktigt bra för spelbolag som tänker söka spellicens i Sverige att ta reda på deras nya regler och villkor. Samtidigt är det även spännande för kunder tillika spelare att läsa vår genomgång av Svenska Spel villkor för att veta vad att förvänta sig 2019.
Guide för nya licensregler 2019
Dags nu att sätta igång med reglerna. Det blir en lång läsning. Vi har bestämt oss för att börja med en kort guide över nya licensregler 2019. Teamet på svensklicens.se går igenom samtliga officiella regler och villkor som nu finns publicerade hos spelbolaget Svenska Spel.
Nya licenser kommer att utfärdas av Spelinspektionen och stå under dess tillsyn. Spelformerna som denna artikel gäller inkluderar såväl Svenska Spel online sida som spel du lämnar in hos deras ombud. Vi tror, som sagt, att samma eller liknande regler och villkor kommer att gälla andra spelsidor med svensk licens från och med den 1:a januari 2019 eller vid lansering.
Att vara registrerad som kund hos Svenska Spel spelbolag är ett krav för absolut alla spelformer, inklusive Stryktipset inlämning i spelkiosk och casinospel på nätet som eventuellt kommer att lanseras av Svenska Spel under 2019.
Därmed kan du vara säker på att det inte kommer att vara tillåtet med spel utan konto. Däremot blir det nog möjligt med spel med Bank ID, utan att behöva lämna in dina personuppgifter. Licensierade spelsidor kommer att få tillgång till alla dina uppgifter automatiskt, tack vare du har lämnat ut ditt personnummer.
Det betyder egentligen bara att ditt konto skapas utan ditt deltagande, även om det marknadsförs som spel utan konto. Vi på Svensklicens.se hoppas att det inte kommer att vara tillåtet att marknadsföra denna typ av spelande på det sättet, då vi avser att det är vilseledande.
Kundvillkor som Svensk Licens-redaktionen går igenom i denna artikel beskriver bestämmelser kring registrering av kundförhållande och kundens nyttjande av Svenska Spels spelkonto. Dessutom avser det även frågor kring vilka rättigheter och skyldigheter som gäller för både spelbolaget och kund vid spel på någon av spelbolagets spelformer.
Svenska Spel Kundvillkor 2019 som numera finns publicerade på deras sajt är uppdelade i fem olika avsnitt:
- Allmänna bestämmelser som gäller precis alla spelformer;
- Regler och villkor kring registrering av kundförhållande och nyttjande av spelkonto;
- Regler och villkor för online spel på Svenska Spels hemsida;
- Regler och villkor för spel hos ombud;
- Villkor som gäller såväl spel på nätet som i butiken (hos ombud).
I tillägg till dessa kundvillkor som avser Svenska Spel regler överlag, finns det även spelregler som i detalj reglerar hur enskilda spel går till samt hur vinstfördelningen ser ut för respektive spelform. De kommer inte att tas upp i denna genomgång av standardregler och -villkor för spelbolag med ny svensk licens 2019.
Notera även att Svenska Spel tillhandahåller en rad tjänster som inte är spel om pengar så som community tjänsten och chattrum på spelbolagets hemsida. En del särskilda villkor regler dessutom bolagsspel.
Tjänster som vi har nämnt ovan omfattas vanligtvis inte av allmänna kundvillkor som presenteras här. I stället regleras de genom specifika villkor för respektive Svenska Spels tjänst. Spelbolagets olika spelformer kan erbjudas kunderna på andra sätt än de som beskrivits i dessa kundvillkor. Det gäller att vara informerad om vad som gäller innan du lägger ditt spel. Du hittar all extra information du behöver på Svenska Spel hemsida, i menyn för den spelprodukten du avser satsa pengar på.
Viktiga begrepp för spel online och hos ombud
Nedan följer en lista med begrepp och definitioner som används i Svenska Spel kundvillkor. De är inte viktiga för dig som tänker spela på andra spelbolag med svensk licens 2019. Det finns inga krav ställda till spelbolag på att de ska ha exakt samma definitioner i kommunikation mot kund. Det vore kanske bra, men vi på Svensklicens.se tror inte att myndgiheterna går så långt.
Samtidigt är definitioner som vi listar nedan bra att känna till för dig som läser denna artikel, om du vill förstå precis allt som Svenska Spel regler och villkor innefattar.
Kund
Den fysiska person som spelar på någon av Spelbolagets Spelformer eller nyttjar någon av Spelbolagets övriga tjänster. Med Kund avses inte Ombud som fungerar som återförsäljare av Spelbolagets produkter.
Ombud och Terminal
Butik eller annat fysiskt försäljningsställe där vissa av de Spelformer som Spelbolaget erbjuder tillhandahålls. Ombudsterminal syftar på den kupongläsande dataterminal som Ombuden är utrustade med. Ombudsterminalen är ansluten till Spelsystemet.
Onlinekanaler
Spelbolagets kanaler för spel online, för närvarande spela.svenskaspel.se och mobila lösningar.
Spelrelaterade begrepp
- Spelform: samtliga spel som Spelbolaget tillhandahåller, till exempel kasinospel online, Stryktipset, Oddset, Poker m.fl.
- Spelkonto: ett konto hos Spelbolaget för insatser och utbetalningar vid spel samt registrering av spel.
- Spelkvitto: ett kvitto som Kunden erhåller vid spel hos Ombud som bevis för sitt spel
- Spelobjekt: en idrottstävling eller motsvarande som vadhållning avser.
- Spelregler: spelspecifika regler som reglerar respektive Spelform. Varje Spelform har egna Spelregler.
- Spelsystem: spelbolagets spelsystem där bland annat spel registreras och eventuell vinst beräknas.
- Spelsätt: ett sätt på vilket Kund kan spela på Spelbolagets olika Spelformer, t.ex. via Onlinekanaler och hos Ombud.
Kontaktinformation för Svenska Spel
Ni som har frågor eller av annan anledning vill komma i kontakt med Spelbolaget kan ringa eller skriva till Spelbolaget som har följande kontaktinformation. Det kan vara bra för att ta reda på hur de har tänkt sig, när de skapade dessa regler och villkor som träder i kraft med den nya spellicensen 2019.
- Adress: Svenska Spel Sport & Casino AB Kundservice 621 80 Visby
- Telefon: 0770 – 11 11 11
- Online kontakt: kundservice@svenskaspel.se spela.svenskaspel.se
Villkors giltighet, ändringar och hierarki
Svenska Spels kunder accepterar dessa regler och villkor i samband med ansökan om registrering hos Spelbolaget. Kundvillkoren gäller tills vidare fram till dess att kund avregistreras. Vi på Svensklicens.se tror att alla befintliga kunder kommer att få ett meddelande om ändring av regler den 1:a januari 2019.
På sajten Svenskaspel.se lär det dyka upp ett meddelande som spelarna måste godkänna innan de spelar igen. Hos ombud kan de komma att antingen lämna in en skriftlig kupong eller godkänna nya Svenska Spels regler och villkor genom att klicka på några knappar på spelterminalen.
Notera även att spelbolaget Svenska Spel har rätt att när som helst ändra dessa Kundvillkor samt Spelreglerna för varje Spelform. Om Kundvillkor eller Spelregler ändras, och ändringen inte är obetydlig, ska Kunden informeras om detta. En ändring tillämpas från det datum Spelbolaget anger, på samtliga spel som inlämnas på sådant datum och därefter.
Ändrade villkor äger som huvudregel inte tillämplighet på spel som avser flera spelomgångar och som har inlämnats före det datum då ändringarna trätt i kraft. Om villkor ändras på grund av att en viss Spelform ändras kan dock dessa ändringar bli tillämpliga även på redan inlämnade spel.
Spelbolaget ska informera Kund om sådan ändring i god tid innan den träder i kraft. Om dessa Kundvillkor i något avseende skiljer sig från Spelreglerna för en viss Spelform, äger Spelreglerna företräde.
För det fall det förekommer avvikelser mellan tvingande bestämmelser i spellagen, spelförordningen eller spelinspektionens föreskrifter (”Tvingande Regelverk”) å ena sidan, samt dessa Kundvillkor eller Spelreglerna å andra sidan, ska bestämmelserna i det Tvingande Regelverket äga företräde.
Korrespondens och krav på uppdatering av uppgifter
Meddelanden från Spelbolaget till Kund skickas via de kontaktuppgifter som Spelbolaget har registrerade om Kunden eller via Onlinekanaler. Kunden ansvarar för att kontaktuppgifterna vid var tid är aktuella och att kontaktuppgifter verifieras när så begärs av Spelbolaget.
Kunden måste också informera Spelbolaget vid ändring av övrig information som lämnats till Spelbolaget, såsom exempelvis bankkontonummer för utbetalning av vinst.
Ansökan om registrering och spelkonto
Ansökan om registrering som Kund kan ske antingen direkt hos Ombud eller via Onlinekanaler. I samband med ansökan begär Spelbolaget eller Ombud att den som ansöker om registrering legitimerar sig samt uppger namn, adress och personnummer eller motsvarande. I samband med ansökan via Onlinekanaler begär Spelbolaget även att Kunden lämnar information som krävs enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
När ansökan har gjorts på något av ovanstående sätt gör Spelbolaget en prövning av om den som ansöker om registrering uppfyller kraven för registrering enligt punkt 2.1.3 nedan. Om ansökan godkänns får Kund information om detta antingen digitalt via epost, fysiskt på plats av Ombud eller på annat lämpligt sätt som avgörs av Spelbolaget.
Ansökan om registrering, oavsett tillvägagångssätt, avser automatiskt även tillhandahållande av Spelkonto. En bekräftelse på registrering och tillhandahållet Spelkonto informeras Kunden antingen digitalt via epost eller på annat lämpligt sätt som avgörs av Spelbolaget.
Förutsättningar för att bli kund och ha spelkonto hos Svenska Spel
Registrering kan ske av en fysisk person som:
- är folkbokförd och har en adress i Sverige;
- är fyllda 18 år;
- inte är försatt i konkurs och ej heller har förvaltare förordnad enligt 11 kap 7 § föräldrabalken;
- inte hos spelinspektionen stängt av sig från spel som kräver registrering; och
- i övrigt av Spelbolaget bedöms lämplig att vara registrerad samt inneha Spelkonto.
Spelbolaget har rätt att, i samband med ansökan om registrering och därefter under hela kundförhållandets giltighetstid, kontrollera med tredje man att ovanstående förutsättningar är uppfyllda. På samma sätt kan Spelbolaget komma att kontakta (och begära in dokumentation ifrån) Kunden med syfte att kontrollera att ovanstående förutsättningar är uppfyllda.
Om Spelbolaget finner, eller har skälig anledning att misstänka, att förutsättningarna inte är uppfyllda har Spelbolaget rätt att neka en ansökan samt, vad gäller Kund som redan är registrerad, rätt att med omedelbar verkan spärra Kunden från spel eller avregistrera Kunden från Spelbolaget.
Spelbolaget förbehåller sig vidare rätten att efter eget gottfinnande neka en ansökan utan någon förklaring. Kunden är skyldig att till Spelbolaget genast anmäla ändringar av förhållandena enligt ovan. Spelkontot är personligt och får endast användas av Kunden. Varje Kund kan och får endast inneha ett Spelkonto hos Spelbolaget.
Personliga inloggningsuppgifter som avser spelkonto
Vid inloggning på Spelkontot ska Kund använda e-legitimation (t. ex. BankID/Mobilt BankID) för att styrka sin identitet. E-legitimation är en teknisk lösning för legitimering som tillhandahålls av extern part. Inloggningsuppgifter för e-legitimation ska behandlas varsamt så att ingen obehörig kan ta del av dem.
Kunden får inte möjliggöra att Spelkontot används av någon annan. Vid misstanke om att inloggningsuppgifter för e-legitimation kommit någon annan tillhanda ska Kunden omedelbart kontakta Spelbolaget och spärra sitt Spelkonto.
Vid angivande av fel inloggningsuppgifter ett visst antal gånger i följd kan inloggningen spärras av säkerhetsskäl. Spelbolaget ansvarar inte för skada som uppkommit genom att Kunden inte iakttagit vad som ankommer på denne enligt dessa villkor och/eller de villkor som gäller för respektive säkerhetslösning från extern part (t.ex. BankID/Mobilt BankID).
Spelbolaget kan komma att erbjuda andra alternativ för inloggning om sådana andra alternativ uppfyller de krav på inloggning som finns enligt lag, förordningar och föreskrifter.
Medel på spelkonto
Kund som har ett Spelkonto kan överföra pengar till Spelkontot att använda för spel, dock endast vad avser spel via Onlinekanaler. Överföring av medel till Spelkonto kan göras från Kunds bankkonto genom vid var tid av Spelbolaget godkända metoder för överföring av pengar.
Om betalkort/bankkort eller bankkonto används för överföring av pengar gäller att endast kort och bankkonto som tillhör och är registrerade i Kundens namn får användas för överföringar till dennes Spelkonto.
Spelbolaget har rätt att kontrollera med behörig tredje man att kort eller bankkonto är registrerat i Kundens namn och kan neka mottagande av medel samt att Kunden ansluter ett kort eller bankkonto som inte uppfyller dessa krav.
Innan kontroll har skett kan överföring komma att nekas eller begränsas av Spelbolaget. Begränsningar av möjlighet att överföra medel till Spelkonto kan förekomma enligt vad som informeras om i Onlinekanalerna.
Överföring av medel från Spelkonto
Kund kan även överföra medel från sitt Spelkonto till ett av Kunden angivet bankkonto. Endast bankkonto som tillhör och är registrerat i Kundens namn får användas för överföring från dennes Spelkonto. Spelbolaget har rätt att kontrollera med behörig tredje man att bankkonto är registrerat i Kundens namn.
Om ett bankkonto inte uppfyller dessa krav kan Spelbolaget neka Kunden att ansluta bankkontot samt neka överföring till detta. Innan kontroll har skett kan överföring komma att nekas eller begränsas av Spelbolaget. Överföring av medel från Spelkonto kan, beroende på vilken bank Kunden har, ta en eller flera bankdagar.
Överföring kan endast ske efter att Kunden har loggat in på sitt Spelkonto. Kunden kan också hos Spelbolagets kundservice begära att utbetalning av medel från Kundens Spelkonto görs genom utbetalningsavi som tillsänds Kunden folkbokföringsadress eller särskilda postadress (om sådan finns registrerad hos Skatteverket). Spelbolaget har rätt att ta ut en administrativ avgift vid utbetalning genom utbetalningsavi.
Om Kunden har ett bankkonto registrerat reserverar sig Spelbolaget rätten att neka utbetalning genom utbetalningsavi. Om Spelbolaget möjliggör utbetalning av medel från Kundens Spelkonto via Swish eller annan typ av elektronisk betalningslösning, har Spelbolaget rätt att ta ut en administrativ avgift för detta.
För utbetalning via Swish krävs att det bankkonto som är knutet till Swish ska tillhöra och vara registrerat i Kundens namn. Spelbolaget har härvid rätt att kontrollera med behörig trede man att bankkontot är registrerat i Kundens namn. Innan kontroll skett och det bekräftats att villkoren uppfylls kan överföring via Swish komma att nekas eller begränsas av Spelbolaget.
Användande av medel på spelkonto vid spel
Vid spel via Onlinekanaler betalas insatsen genom användande av medel på Kundens Spelkonto. Spel kan lämnas in för högst det belopp som motsvarar saldot på Spelkontot. När Kunden lämnar in ett spel dras insatsen från Spelkontot. Om Kunden annullerar ett spel återförs insatsen till Spelkontot.
Vinst på spel som inlämnats via Onlinekanaler sätts in på Spelkontot. Insats för spel som ogiltigförklaras av Spelbolaget återbetalas till Spelkontot enligt vad som anges i avsnitt 5 nedan. Medel på Spelkontot kan inte användas vid spel som sker på något annat sätt än via Onlinekanaler, t.ex. vid spel hos Ombud.
Det ankommer på Kunden att via webbplatsen kontrollera att gjorda spel och transaktioner utförts på rätt sätt och genast anmäla eventuell avvikelse till Spelbolaget. Är den felaktiga transaktionen ett spel ska Kunden i första hand själv annullera detsamma.
Övriga bestämmelser om medel på spelkonto
För det fall Spelbolaget felaktigt betalat pengar till Kundens Spelkonto har Spelbolaget rätt att återta det felaktigt utbetalade beloppet. Återtagande får ske exempelvis när utbetalning skett utan att Kunden vunnit eller om utbetalat belopp överstiger Kundens vinst.
Skulle ett sådant återtagande resultera i ett negativt saldo, måste Kunden reglera den uppkomna skulden. Spelbolaget har rätt att spärra Spelkontot under tiden fram till dess att Kunden reglerar den uppkomna skulden.
Medel på Spelkonto utgör redovisningsmedel, vilket innebär att Spelbolaget håller dessa avskilda på räkning i bank eller annat institut som regleras av tillämplig lagstiftning för finansiella tjänster eller liknande. Detta innebär att Kunden har separationsrätt till medel på Spelkontot för det fall Spelbolaget hamnar på ekonomiskt obestånd.
Eventuell avkastning på medlen tillfaller Spelbolaget. Spelbolagets redovisning av transaktioner och saldo på Spelkontot sker uteslutande via webbplatsen. Spelbolaget utfärdar inte särskilda intyg om saldo eller genomförda transaktioner på Spelkontot.
Kunden är ensam ansvarig för alla transaktioner som görs på Spelkontot. Kunden bör såväl vid spel som vid överföring av medel endast använda teknisk utrustning som Kunden har full kännedom om samt säkerställa att utrustningens säkerhet är god. Pengar får inte överföras mellan olika Spelkonton.
Ansvar
Parternas ansvar för skada eller förlust som kan uppkomma i samband med spel på någon Spelform, och begränsningar av detta ansvar, regleras i dessa Kundvillkor samt, beträffande enskild Spelform, i Spelreglerna.
Nämnda regler ska även vara tillämpliga på den skada eller förlust som part kan drabbas av genom Kundens nyttjande av Spelkonto. Detta innebär bland annat att Spelbolaget svarar för direkt skada som kan uppstå vid överföring av data mellan Kunden och Spelbolaget endast om detta beror på avbrott eller tekniskt fel i utrustning som Spelbolaget själv förfogar över och om avbrottet/felet beror på att Spelbolaget har agerat vårdslöst.
Spelbolaget svarar inte för skada som beror på avbrott eller tekniskt fel på internetförbindelse. Har Kunden inte uppdaterat kontaktuppgifter eller annan information om exempelvis bankkontonummer som lämnats av Kunden, och detta leder till att Kunden åsamkas förlust eller skada, kan inte Spelbolaget hållas ansvarig.
Spelbolaget har rätt att tillfälligt stänga Onlinekanaler och Spelsystemet för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. Spelbolaget avser att utföra dessa åtgärder på ett sätt som innebär så små störningar som möjligt för Kunden och ska i möjligaste mån informera i förväg om planerade driftstopp.
I tillägg till ovanstående har Spelbolaget rätt att utan dröjsmål aktivera eller avaktivera spel; antingen ett eller flera spel var för sig eller alla på en gång. Detta kan ske på en generell nivå eller för en specifik Kund. Spelbolaget ansvarar inte för skada eller förlust som Kunden menar sig lida på grund av vad som angetts ovan i denna punkt 2.4.
Spelbolagets rätt att spärra spelkonto
I tillägg till vad som i övrigt framgår av dessa Kundvillkor har Spelbolaget rätt att utan föregående meddelande omgående spärra en Kund från spel eller spärra Spelkontot:
- om Spelbolaget av säkerhetsmässiga eller tekniska skäl finner detta påkallat;
- vid misstanke om att Spelkonto används av annan än den uppgivna innehavaren;
- vid misstanke om att Spelkonto används för spel i strid med dessa Kundvillkor, Spelregler, Övriga villkor eller för verksamhet som utgör brott enligt svensk lag; eller
- om Spelbolaget av andra skäl finner detta påkallat (till exempel, men inte begränsat till, om Kunden beter sig synnerligen olämpligt mot Spelbolagets personal eller Ombud).
Kunden har inte rätt till ersättning för förlust eller skada till följd av att Spelbolaget spärrar ett Spelkonto i enlighet med dessa Kundvillkor. Ersättning lämnas varken för eventuell direkt skada, såsom förlorad insats, eller indirekt skada, såsom utebliven vinst. I punkten 5.4 nedan regleras Spelbolagets rätt att spärra ännu ej utbetald vinst, återta vinst som satts in på Spelkontot samt Kunds återbetalningsskyldighet i vissa fall.
Uppsägning av konto samt avregistrering från kundregister
Kund har rätt att när som helst begära avregistrering från Spelbolagets kundregister samt avsluta sitt Spelkonto med omedelbar verkan. Avregistrering och uppsägning kan ske muntligen eller skriftligen till kundservice. En bekräftelse av att uppsägning har skett skickas till Kundens folkbokföringsadress eller särskilda postadress (om sådan finns registrerad hos Skatteverket).
Spelbolagets uppsägning
Spelbolaget har rätt att omgående avregistrera Kund från Spelbolagets kundregister och/eller avsluta Spelkonto:
- om Spelbolaget av säkerhetsmässiga eller tekniska skäl finner detta påkallat;
- vid misstanke om att Spelkonto används av annan än den uppgivna innehavaren;
- vid misstanke om att Spelkonto används för spel i strid med dessa Kundvillkor, Spelregler, Övriga villkor eller för verksamhet som utgör brott enligt svensk lag;
- om Kunden inte längre uppfyller de under punkten 2.1.3 angivna villkoren för innehav av Spelkonto;
- om Kunden begått brottslig eller stötande handling;
- om Kunden på annat sätt, enligt Spelbolagets uppfattning, missbrukar Spelkontot. Som missbruk av Spelkontot anses bland annat att Kunden använder Spelkontot för överföring av pengar mellan betalkort/bankkort/bankkonto utan att använda en väsentlig del av pengarna för spel hos Spelbolaget eller i övrigt för vad som kan misstänkas vara andra syften än spel;
- om Kunden under de senaste två (2) åren inte har spelat något spel hos Spelbolaget;
- om Kund genom anmälan till spelinspektionen stängt av sig från allt spel som Spelbolaget erbjuder enligt punkten 2.7 nedan;
- om Spelbolaget misstänker att Kunden angivit felaktiga kontaktuppgifter eller inte verifierat sina kontaktuppgifter inom skälig tid från påminnelse om detta; eller
- om Spelbolaget av andra skäl finner detta påkallat (till exempel, men inte begränsat till, om Kunden beter sig synnerligen olämpligt mot Spelbolagets personal eller Ombud).
Om Spelbolaget avregistrerar Kund från Spelbolagets kundregister och/eller avslutar Spelkonto enligt vad som anges ovan ska Kunden informeras skriftligen om det och, så långt det är möjligt med hänsyn till tvingande lagstiftning, om grunderna för beslutet.
Verkan av uppsägning
När Spelkonto avslutas ska Spelbolaget, senast fem (5) vardagar efter avslut, överföra eventuellt tillgodohavande på Spelkontot till det av Kunden angivna bankkontot, alternativt, om något giltigt bankkonto inte har angetts, via utbetalningsavi till Kundens folkbokföringsadress eller särskilda postadress (om sådan finns registrerad hos Skatteverket).
Om Spelbolaget vid tidpunkten för Spelkontots avslutande saknar såväl uppgift om giltigt bankkonto som giltiga kontaktuppgifter till Kunden och därmed inte lyckas få kontakt med Kunden tillfaller eventuellt tillgodohavande på Spelkontot Spelbolaget tolv månader efter att kundförhållandet har avslutats.
För det fall Kunden, vid tidpunkten för uppsägningen (oavsett om uppsägningen görs av Kunden eller av Spelbolaget) har lagt flerveckorsspel får uppsägningen inte verkan förrän samtliga spelomgångar som ingår i det aktuella spelet har ägt rum. Spelkontot spärras för nya spel omedelbart från den tidpunkt då uppsägningen görs.
I samband med uppsägning av Spelkonto har Spelbolaget rätt att annullera lagda flerveckorsspel om särskilda skäl föreligger. Oaktat vad som stadgats ovan ska Spelbolaget endast betala tillbaka vad som återstår av de insättningar som Kunden har gjort (dvs. inte eventuell vinst) om avslut sker på grund av att Kunden stängs av på grund av misskötsamhet; om inte annat stadgas i Avsnitt 5 nedan.Återstoden av insättningar utgörs av summan av alla insättningar minskat med totalt omsatt spelbelopp.
Frivillig avstängning
En Kund kan genom anmälan till spelinspektionen, för viss tid eller tills vidare, stänga av sig från allt spel som Spelbolaget erbjuder. En avstängning tills vidare får inte hävas förrän efter tolv månader från avstängningen, vilket görs hos spelinspektionen. Kund har även möjlighet att, för viss tid eller tills vidare, stänga av sig från spel hos Spelbolaget. En avstängning tills vidare får inte hävas förrän efter tolv månader efter avstängningen
Information om behandling av personuppgifter
Information om Spelbolagets behandling av Kunders personuppgifter framgår i Svenska Spel Sport & Casinos information om behandling av personuppgifter som finns tillgänglig på spela.svenskaspel.se alternativt kan erhållas av Spelbolagets kundservice (kontaktinformation framgår i punkten 1.3 ovan).
Cookies
Spelbolagets webbplats innehåller cookies. Cookies är små textfiler som lagras på Kundens dator/mobila enhet för att kunna känna igen återkommande användning av webbplatsen och underlätta Kundens tillgång till olika funktioner.
På Spelbolagets webbplats används cookies för att komma ihåg om Kunden har besökt webbplatsen tidigare, vilka uppgifter Kunden har lämnat in vid tidigare eller pågående besök samt för att förbättra Kundens upplevelse på webbplatsen. Dessutom används cookies för att Spelbolaget ska kunna föra statistik över webbplatsens besökare. Mer information om Spelbolagets användning av cookies lämnas på spela.svenskaspel.se.
Villkor för spel via Onlinekanaler
Spelinlämning
Spel via Onlinekanaler lämnas in på Spelbolagets webbplats spela.svenskaspel.se eller via mobila tillämpningar som exempelvis appar framtagna av Spelbolaget. För information om vilka Spelformer som kan spelas via Onlinekanaler hänvisas till webbplatsen. Webbplatsen och de mobila tillämpningarna utgör gränssnitt mot Spelsystemet. Betalning av insatser för spel via Onlinekanaler kan endast ske genom Spelkontot.
Öppettider
Inlämning av spel kan endast ske då Spelsystemet är öppet för spel. Spelbolaget har rätt att begränsa öppettiderna för spelinlämning avseende vissa Spelformer i enlighet med vad som framgår av Spelreglerna eller av Spelbolagets information på webbplatsen. Spelbolaget har också rätt att tillfälligt stänga Onlinekanaler och Spelsystemet enligt vad som framgår i punkten 2.4 ovan.
Begränsning av insättningar och inloggningstid
För att kunna spela via Onlinekanaler måste Kund först ange en övre gräns för sina insättningar. Gränserna ska anges per dag, vecka och månad.Om Kund vill ändra en gräns kommer ändringen gälla omedelbart om ändringen avser en sänkning och tidigast efter 72 timmar om ändringen avser en höjning.
Vid gränshöjningar kan Kunden komma att kontaktas av Spelbolaget för att uppfylla omsorgsplikten. I tillägg till begränsning av insättning enligt ovan kan Kund även ange om inloggningstiden ska begränsas.
Om Kund väljer att begränsa sin inloggningstid ska Kund ange hur lång denna tid ska vara och begränsas per dag, vecka och månad. Om Kund vill ändra en gräns avseende inloggningstid ska ändringen gälla omedelbart om ändringen avser en minskning och tidigast efter 72 timmar från det att satt tidsgräns löpt ut om ändringen avser en förlängning.
Oaktat vad som anges i föregående stycken reserverar sig Spelbolaget själv rätten att införa en övre gräns för antal spel och insatser per Spelform, tid och Spelkonto, vilket i förekommande fall framgår av Spelreglerna för respektive Spelform och/eller av den information som lämnas i samband med det aktuella spelet.
Vinstutbetalning
Utbetalning av vinst sker till Kundens Spelkonto. Spelbolaget kan erbjuda automatisk utbetalning av vinster överstigande 1.000 kronor till av Spelbolaget verifierat bankkonto som Kund angivit. Utbetalning av vinst på vissa Spelformer kan av Spelbolaget undantas möjligheten till automatisk utbetalning.
Om vinstbeloppet är lika med eller överstiger 5.000.000 kronor erbjuds Kunden ett personligt möte med en representant för Spelbolaget och med utbetalande bank. Spelbolaget kan komma att kontakta Kund vid vinst.
Villkor för spel hos Ombud
Spelinlämning
Spelinlämning hos Ombud kan bara ske för sådana Spelformer som Spelbolaget erbjuder hos Ombud genom att Kunden fysiskt besöker ett Ombud, anger sitt spel på något av de sätt som anges i Spelreglerna för respektive Spelform och erlägger betalning för sitt spel. Vidare krävs att Kunden identifierar sig med giltig svensk ID-handling som accepteras av Spelbolaget.
När Ombudet har genomfört identitetskontroll samt registrerat spelet i Ombudsterminalen, skrivs ett kvitto ut. Kunden tar emot Spelkvittot, varefter spelinlämningen är klar. Ombud kan också själv lämna in spel på sin Ombudsterminal och sälja detta i andelar till Kunderna, s.k. andelsspel.
Även Spelbolaget kan fungera som Ombud och centralt framställa och tillhandahålla Spelkvitton giltiga för en spelomgång. Spelkvittona ska framställas senast vid sista inlämningstidpunkt för ifrågavarande spelomgång eller spelomgångar.
Spelbolaget kan välja att använda annan part än Ombuden för distribution av Spelkvitton. Vid spelinlämning på lördagar kan en extra inlämningsavgift debiteras i enlighet med vad som framgår av Spelreglerna för respektive Spelform.
Ombudsterminal och Spelsystem
Ombudet har utrustats med en kupongläsande dataterminal, kallad Ombudsterminalen, ansluten via telenätet eller Internet till Spelsystemet. Vid inlämning av spel hos Ombud kan spel antingen inläsas av Ombudsterminalen och via telenätet eller Internet överföras till Spelsystemet, eller, för vissa Spelformer, skapas genom slumpgenerering i Ombudsterminalen eller Spelsystemet.
Öppettider
Inlämning av spel kan endast ske då Spelsystemet är öppet för spel. Spelbolaget har rätt att begränsa öppettiderna för spelinlämning avseende vissa Spelformer i enlighet med vad som framgår av Spelreglerna eller av Spelbolagets information.
Spelbolaget har rätt att tillfälligt stänga Ombudsterminalen och Spelsystemet för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. Spelbolaget avser att i möjligaste mån utföra dessa åtgärder vid en tidpunkt och på ett sätt som innebär så små störningar som möjligt för Kunderna. Ombud har också rätt att, inom ramen för den av Spelbolaget bestämda tiden, besluta om öppettiderna för den egna spelmottagningen.
Begränsning av insatsbelopp och antal spel
Spelbolaget har rätt att införa en övre gräns för antal spel och insatser per Spelform, tid och Kund, vilket i förekommande fall framgår av Spelreglerna för respektive Spelform och/eller av den information som lämnas i samband med det aktuella spelet.
Spelkvitto
Vid inlämning av spel erhåller Kunden ett Spelkvitto som skrivs ut från Ombudsterminalen. Spelkvittot utvisar Spelform, terminalnummer, giltighetstid, hur Kunden har placerat sitt spel, samt insatsens storlek. På Spelkvittot finns också ett unikt kontrollnummer och Kundens namn. Kunden ansvarar för att själv kontrollera att uppgifterna på Spelkvittot är korrekta. Spelkvittot utgör en potentiell värdehandling och ska förvaras på ett säkert sätt. Spelkvittot är personligt och får ej överlåtas.
Vinstutbetalning
Vinstutbetalning av belopp understigande 20.000 kronor
Under Spelkvittots giltighetstid, en månad från vinsttillfället (för flerveckorsspel en månad efter den sista spelomgången avslutats), kan Kund hos Ombud begära vinstutbetalning avseende vinst understigande 20.000 kronor.
Sådan vinstutbetalning sker endast till den Kund som lagt spelet och mot uppvisande av Spelkvittot i original för det vinnande spelet. Vinstbelopp som uppgår till mindre än eller lika med 1.000 kronor utbetalas alltid av Ombud om Kunden begär det inom Spelkvittots giltighetstid.
Samma sak gäller vinstbelopp som är lika med eller överstiger 1.001 kronor men mindre än 20.000 kronor förutsatt att Ombudet har möjlighet till detta. Vid inlösen av vinst som är lika med eller överstiger 1.001 kronor ska Kunden alltid kunna styrka sin identitet med giltig svensk ID-handling som accepteras av Spelbolaget.
Spelbolaget/Ombud har rätt att begära att Kund styrker sin identitet enligt ovan även vad avser vinster på 1.000 kronor och lägre. Aktuella personuppgifter kan komma att lagras av bank och/eller Spelbolaget enligt punkten 2.8 ovan.
Om Spelbolaget/Ombudet uppmärksammar att den person som uppvisar det Spelkvitto som avser det vinnande spelet ej är samma person som den som är angiven på Spelkvittot, eller om detta skäligen kan misstänkas, förbehåller sig Spelbolaget/Ombudet att innehålla aktuell vinst till dess att Spelbolaget utrett vem som är berättigad till vinsten.
I de fall Spelbolagets utredning inte utvisar annat har Spelbolaget rätt att med befriande verkan utbetala vinsten till den person som står på Spelkvittot. Vinst utbetalas ej på begäran om Spelkvittot är förlorat eller inte kan identifieras på ett entydigt sätt, t.ex. på grund av att det är sönderrivet eller om kontrollnummer inte är fullt läsbart.
Efter att utbetalning skett kan vinst inte längre erhållas mot uppvisande av Spelkvittot. Har Kunden inte begärt utbetalning av sin vinst inom Spelkvittots giltighetstid betalas vinsten ut till ett av Spelbolaget verfierat bankkonto som Kund angivit. Har Kund inte angivit bankkonto betalas vinsten ut till Spelkontot.
Vinstutbetalning av belopp på 20.000 kronor och högre
Vinst på 20.000 kronor och högre utbetalas aldrig av Ombudet utan av Spelbolaget till ett av Spelbolaget verifierat bankkonto som Kund angivit. Har Kund inte angivit bankkonto betalas vinsten ut till Spelkontot.
Avhämtning av vinst på spel som avser flera spelomgångar
Kund kan begära vinstutbetalning av vinst på spel som avser flera spelomgångar, och där Spelkvittot har kvarvarande giltighetstid, enligt följande. Kunden lämnar Spelkvittot till Ombudet som läser av det i Ombudsterminalen. Spelkvittot vinstkontrolleras då i Spelsystemet och därefter återlämnar Ombudet Spelkvittot till Kunden.
Samma Spelkvitto gäller under Kundens kvarvarande spelomgångar. Om vinsten uppgår högst till ett sådant belopp att vinsten kan utbetalas av Ombudet enligt punkten 4.4.1 ovan betalar Ombudet ut eventuell vinst till Kunden.
Kunden får tillbaka sitt Spelkvitto samt en vinstspecifikation avseende den hos Ombudet utbetalade vinsten. Om Kundens vinst uppgår till 20.000 kronor eller mer kan avhämtning av vinst inte ske hos Ombud utan vinst utbetalas då enligt punkten 4.4.2 ovan.
Gemensamma bestämmelser
Spelbolaget kan komma att kontakta Kund vid vinst oavsett hur vinsten utbetalas eller vinstens storlek. Om vinstbeloppet är lika med eller överstiger 5.000.000 kronor erbjuds Kunden ett personligt möte med en representant för Spelbolaget och med utbetalande bank.
Beloppsgränserna i punkten 4.4.1 och 4.4.2 ovan avser det sammanlagda vinstbeloppet för spel utskrivna på samma Spelkvitto. Vid spel som avser flera spelomgångar enligt punkten 4.4.3 ovan, avses det totala ackumulerade, ej uthämtade, vinstbeloppet. Spelbolaget har rätt att före utbetalning av högre vinster tillämpa särskilda säkerhetsrutiner.
Särskilt om andelsspel
Ombud kan välja att själv lämna in spel på sin Ombudsterminal och sälja detta i andelar, s.k. andelsspel. Vid köp av andelsspel gäller följande. Kunden ska erhålla ett Spelkvitto i original som utvisar Kundens andel av det aktuella spelet.
Kunden betalar till Ombudet viss, på kvittot angiven, andel av insatsen på det aktuella spelet samt uppvisar giltig svensk ID-handling som accepteras av Spelbolaget för att spelet ska registreras. Köpt andel kan återlämnas till det Ombud där andelen köptes varvid insatsen återbetalas, förutsatt att så sker inom 15 minuter från andelsköpet.
Återlämning kan dock aldrig ske senare än tidpunkt för annullering i enlighet med vad som framgår av Spelreglerna för det aktuella andelsspelet. Kan Spelkvittot inte på ett entydigt sätt identifieras, t ex på grund av att det är sönderrivet eller dess kontrollnummer inte är fullt läsbart, kan andelen inte återlämnas.
Härutöver har Kund inte möjlighet att annullera andel. Vinst på andelsspel utbetalas till den Kund som lagt spelet och mot uppvisande av Spelkvitto i original, med ett belopp motsvarande Kundens andel av den på spelet utfallande vinsten. Vid utbetalning av Kundens andel görs öresavrundning enligt punkten 5.6.1 nedan.
Om vinst på andelsspel består av flera enskilda vinster räknas, i förekommande fall, vinstbelopp inom samma vinstgrupp ihop. Öresavrundning görs sedan av vinstbeloppen per varje enskild vinstgrupp. Därefter räknas vinstbeloppen ihop till den sammanlagda vinsten på Kundens andel.
Villkor som gäller både för spel via Onlinekanaler och hos Ombud
Förbud mot spel på kredit
Kunden måste alltid betala full insats för att få spela. Varken Spelbolaget eller Ombud tillåts erbjuda eller lämna Kunden kredit för spel, d.v.s. tillåta att spel betalas i efterhand.
Förbud mot syndikatspel
Syndikatspel, d.v.s. organiserad inlämning av spel som har till syfte att kringgå regler för maxinsats och/eller att öka vinstsannolikheten för viss Spelform, är inte tillåtet. Spelbolaget förbehåller sig rätten att spärra spel om misstanke om syndikatspel föreligger.
Förbud mot manipulation av spelresultat och spel på vissa Spelobjekt
Det är inte tillåtet för Kund att på ett otillbörligt sätt försöka påverka resultatet i spelet, inklusive men inte begränsat till manipulation av idrottsresultat. Det är vidare inte tillåtet för Kund att spela på sådant Spelobjekt som Kunden direkt eller indirekt har möjlighet att påverka utgången av, eller att spela på Spelobjekt med kännedom om att tredje man har eller har haft möjlighet att direkt eller indirekt påverka spelresultatet.
Spelbolaget förbehåller sig rätten att spärra spel om misstanke om otillbörlig påverkan av spelresultat och/eller otillåtet spel enligt ovan föreligger. Spelbolaget polisanmäler alla befogade misstankar om spelfusk.
Spärr av vinst samt återtagande och återbetalningsskyldighet
När befogad misstanke föreligger om; att fusk förekommit eller att brottslig handling har begåtts som har samband med det aktuella spelet, eller att Kund har agerat i strid med punkterna 5.1 – 5.3 ovan eller i övrigt i allvarlig bemärkelse har brutit mot dessa Kundvillkor, de för den aktuella Spelformen gällande Spelreglerna eller Övriga villkor, eller om ett uppenbart fel har begåtts, har Spelbolaget rätt att under tiden för utredningen
- (i) spärra ännu ej utbetald vinst, och
- (ii) återta vinst som satts in på Spelkontot.
Om utredningen visar att omständighet enligt ovan inte har förekommit kommer eventuell vinst att utbetalas till Kunden alternativt återinsättas på Spelkontot. Om utredningen däremot visar att omständighet enligt ovan har förekommit är såväl Kundens rätt till eventuell vinst som Kundens rätt att återfå erlagt insatsbelopp förverkad och medlen tillfaller Spelbolaget.
Om Kund i en sådan situation redan fått vinst utbetald till sig och tagit ut pengarna från Spelkontot blir Kund återbetalningsskyldig till Spelbolaget. Kund har inte rätt till ersättning för förlust eller skada, direkt som indirekt, till följd av att Spelbolaget nyttjar sina rättigheter enligt denna punkt.
Giltighet, avbrutna spel och annullering av spel
Giltighet för spel
Ett spel är giltigt så snart det via Internet eller telenätet överförs till och registreras av Spelsystemet, och under förutsättning att det inte senare ogiltigförklaras eller annulleras. Föreligger för visst spel skillnad mellan uppgifter som lagrats i Spelsystemet och uppgifter om spelet på annat ställe, t.ex. uppgifter utskrivna på Spelkvitto, gäller uppgifterna i Spelsystemet.
Ogiltigförklaring och avbrytande av spel
Spelbolaget har rätt att avbryta pågående spel samt ogiltigförklara avslutade spel på grund av tekniskt fel eller annan omständighet som påverkar möjligheterna att genomföra det aktuella spelet på ett korrekt sätt eller, om flera deltagare finns i spelet, som påverkar möjligheterna för en eller flera deltagare att fullgöra det aktuella spelet på samma villkor som övriga deltagare.
Vidare har Spelbolaget rätt att avbryta/ogiltigförklara spel om ett tekniskt fel eller annan omständighet medför att spelet eller dess resultat är uppenbart felaktigt. Spelbolaget kan också ha rätt att avbryta/ogiltigförklara spel på grund av annan omständighet i de fall en sådan rätt framgår av Spelreglerna för en viss Spelform.
Om ett pågående spel avbrutits pga. tekniskt fel ska Kunden kunna spela färdigt spelet när felet åtgärdats om detta är möjligt (vilket beror på Spelform) och/eller något annat inte framgår av Spelreglerna. Om det är möjligt att spela färdigt spelet enligt föregående mening ska det alltid avslutas om det inte spelats färdigt inom 90 dagar från avbrottet.
Återbetalning av insats vid avbrutna/ogiltigförklarade spel
Om ett spel har avbrutits/ogiltigförklarats eller avslutats återfår Kunden den erlagda insatsen för spelet om inte annat följer av Spelreglerna. Vid spel via Onlinekanaler återbetalas insatsen automatiskt genom insättning på Kundens Spelkonto.
Vid spel hos Ombud återbetalas insatsen antingen på Kundens begäran enligt ovan eller, om Kunden inte har begärt återbetalning inom tre månader, till av Kund angivet bankkonto eller, om Kunden inte har lämnat uppgift om bankkonto, till Kundens Spelkonto hos Spelbolaget. Kompletterande regler om återbetalning kan följa av Spelreglerna för en viss Spelform.
Annullering av spel
Kunden kan ha rätt att annullera sitt spel om så anges i Spelreglerna för den aktuella Spelformen. I sådana fall anges i Spelreglerna när annullering är tillåten och vilka regler som gäller för annullering.
Annullering sker alltid hos det Ombud där spelet lämnades in eller via Onlinekanaler om spelet lagt via dessa (förutsatt att annulering via Onlinekanaler är möjlig enligt Spelreglerna) och måste normalt ske inom viss tid från spelets inlämnande/läggande och/eller senast viss tid innan spelstopp, i enlighet med vad som framgår av Spelreglerna. Annullering av spel får ej göras i syfte att påverka odds eller streckfördelning.
Vinstbelopp
Avrundning av vinstbelopp
Före utbetalning av vinst har Spelbolaget rätt att avrunda vinstsumman till närmast lägre hela krontal. Särskilda regler för avrundning av vinstbelopp kan följa av Spelreglerna för en viss Spelform.
Skattefria vinster
Vinst i Spelbolagets spel är fria från svensk inkomstskatt. Eventuell skatt på vinster i tävlingar anordnade av Spelbolaget betalas av Kunden.
Information om vinstbelopp
Vinstbelopp kan kommuniceras till Kund på olika sätt. Om vinstbelopp som Kund informerats om felaktigt skiljer sig mot uppgifter som lagrats i Spelsystemet, gäller uppgifterna i Spelsystemet. 5.7 Reklamation
Reklamation
Om Kunden inte har fått den vinst Kunden anser sig vara berättigad till, om Kunden inte anser sig ha fått rätt vinstbelopp, om Kunden anser sig vara berättigad till återbetalning av insats eller om Kunden av annan anledning önskar göra en anmärkning (reklamation) avseende viss spelomgång ska Kunden kontakta Spelbolagets kundservice. Spelbolaget rekommenderar att Kunden använder en särskild reklamationsblankett som kan hämtas på spela.svenskaspel.se.
Reklamationstid
Reklamation ska inkomma till Spelbolagets kundservice så snart som möjligt, dock senast tre månader efter det att den spelomgång som reklamationen avser har avslutats eller, vid flerveckorsspel, tre månader efter utgången av hela spelperioden (”Reklamationstiden”).
Om Reklamationstidens sista dag infaller på en lördag, söndag eller helgdag utsträcks Reklamationstiden till närmast därpå följande vardag. Spelbolaget har rätt att avvisa reklamation som inkommer efter Reklamationstidens utgång.
Prövning av reklamation
Spelbolaget prövar inkomna reklamationer. Kunden underrättas om Spelbolagets beslut så snart som möjligt.
Ansvar och ersättningsskyldighet
Allmänt
Om inte annat anges i dessa Kundvillkor har Kunden rätt till ersättning för direkt skada eller förlust som Spelbolaget har orsakat Kunden genom vårdslöshet. Kunden har dock inte rätt till ersättning för så kallad indirekt skada, t.ex. utebliven vinst, inkomstbortfall, hinder att uppfylla förpliktelse mot tredje man etc.
Denna begränsning gäller inte om Spelbolaget har agerat med uppsåt eller grov vårdslöshet, vid personskada eller vid sådant ansvar som följer av tvingande lag. Särskilda ansvars- och ersättningsbestämmelser kan följa av Spelreglerna för en viss Spelform. Kunden är likaså skyldig att ersätta Spelbolaget för skada som Kunden har orsakat Spelbolaget genom uppsåtligt eller vårdslöst förfarande.
Skador och Force Majeure
Skada/förlust förorsakad i samband med spel
Kunden ansvarar för sitt eget spel och för att spel lämnas in på ett korrekt sätt. Spelbolaget eller Ombud är inte skyldiga att uppmärksamma Kunden om ett spel som lämnas in är ofullständigt eller på annat sätt felaktigt.
Det åligger Kunden att på Spelkvitto eller motsvarande spelbevis kontrollera att spelet lämnats in och registrerats korrekt. Spelbolaget ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som Ombud förorsakar Kunden i samband med spel.
Skada på grund av avbrott/tekniskt fel
Med de begränsningar som följer av denna punkt 5.8 ansvarar Spelbolaget för skada eller förlust som beror på avbrott eller tekniskt fel i utrustning som Spelbolaget själv förfogar över om avbrottet/felet har orsakats av att Spelbolaget har agerat vårdslöst.
Spelbolaget ansvarar inte för skada eller förlust som beror på avbrott eller tekniskt fel vid överföring av spel och/eller insatsbelopp mellan Ombudsterminal och Spelsystemet eller vid avbrott eller tekniskt fel på Internetförbindelse, om inte detta beror på Spelbolaget enligt ovan. Spelbolaget ansvarar inte heller för skada eller förlust som uppkommit till följd av tekniskt fel, fördröjning eller problem med Kunds utrustning, internetanslutning eller telefonleverantör.
Information från Spelbolaget
Information som tillhandahålls av Spelbolaget (såsom resultat, statistik, kommentarer och analyser) ska inte uppfattas som en säker grund för beslut att spela hos Spelbolaget utan endast som allmänna upplysningar.
Sakförhållanden kan ändras och det kan inte garanteras att upplysningarna är uppdaterade. Informationens nytta är således begränsad och kan inte förväntas garantera ett visst utfall. Spelande är alltid förenat med risken att förlora erlagd insats och sker på egen risk.
Force majeure
Spelbolaget ansvarar inte för bristande fullgörande av sina åtaganden och/eller för skada om detta beror på en omständighet som Spelbolaget inte har kunnat förutse eller undvika, exempelvis blixtnedslag, eldsvåda, myndighetsbestämmelse, myndighetspåbud eller annan offentlig reglering, strejk eller annan arbetsmarknadskonflikt, brist på kommunikationer, varor eller energi, strömavbrott, sabotage etc.
Upphörande av Spelform
Spelbolaget förbehåller sig rätten att när som helst upphöra med en viss Spelform. Spelbolaget beslutar i förekommande fall om hur eventuella medel som efter den sista spelomgången kvarstår i Spelformens fonder ska disponeras.
Tvister
Om tvist uppkommer mellan Kund och Spelbolaget, ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom en överenskommelse. Om parterna inte kan komma överens ska tvisten avgöras av svensk domstol enligt svensk rätt. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas