Behandling av personuppgifter
Information om hur spelbolag med svensk licens kommer att behandla dina personuppgifter får du i denna guide. Den baseras på informationen om hur spelmonopolet planerar göra detta när regleringen införs. Samma eller liknande regler kring behandling av kundernas personliga uppgifter kommer att gälla även andra nya spelbolag med svensk spellicens 2019. Notera att alla spelsidor med licens i Sverige måste utse Personuppgiftsansvarig.
Hos svenska spelbolag på nätet har du alltid rätt att göra följande:
- begära ut ett registerutdrag med information om ditt spelande och/eller registrerade uppgifter;
- få felaktiga uppgifter om dig själv rättade;
- begära radering av personuppgifter som spelbolaget har sparat. Notera att du inte alltid kan få ut samtliga uppgifter raderade om det finns laglig grund att behålla dem invända mot, eller begära en begränsning av, en behandling av dina uppgifter.
Personliga uppgifter som behandlas av spelbolag med svensk licens kan komma att överföras till tredje land då licensierade spelsidor använder internationella leverantörer av vissa speltjänster och med spelen sammanhängande tjänster.
Grund för överföringen av dina personuppgifter till utlandet
Det krävs däremot alltid en legal grund för överföringen av personuppgifter. Det kan exempelvis handla om att mottagarlandet har en bra skyddsnivå, samt att du som spelare hos ett spelbolag med svensk licens har lämnat sitt samtycke till överföringen.
Det kan även finnas så kallade särskilda undantag som gör att du blir av med sekretesskydd. Bland annat gäller det att punkterna i artikel 49 Dataskyddsförordningen är uppfyllda, att överföringen är föremål för EU:s standardavtalsklausuler, att avsändaren och mottagaren är bundna av så kallade bindande företagsbestämmelser eller för överföringar till USA, att mottagaren är certifierad under EU-U.S. Privacy Shield.
Ett avtalsförhållande föreligger då en kund registrerat ett Spelkonto hos ett svenskt spelbolag online och det kan avslutas genom att kunden begär att få bli raderad, att det sägs upp i enlighet med villkoren för spelkontot, på grund av att det gått mer än två år sedan senast lagda spel eller att det följer av lag att Spelkontot ska avslutas.
I två månader finns i vissa fall en koppling kvar till spelkontot, framförallt av spelsäkerhetsskäl, och under den tiden är det möjligt för dig som kund att återaktivera spelkontot genom att kontakta spelbolagets kundtjänst. Du måste då ingå ett nytt avtal men det är rent tekniskt ditt gamla spelkonto som återaktiveras. I syfte att uppfylla olika legala krav kommer personuppgifter finnas kvar även efter att avtalsförhållandet upphört, vilket framgår av förteckningen nedan.